Lektion 1-1 Prøv at analysere

Forventet arbejdsstid: Ca. 3 timer

Emnepræsentation

Vi starter danskfaget ud med, at du skal prøve at lave en analyse af en fiktiv tekst.

Du bliver introduceret for begrebet genre og får noget viden om, hvordan man analyserer tekster. Du skal bruge din nye viden til sidst i afleveringsopgaven.

Mundtlighed er en stor del af danskfaget, og derfor afsluttes lektionen med en samtale med din lærer, hvor du skal øve dig i at udtrykke dig mundtligt.

Læringsmål:

  • kendskab til hovedgenrerne

  • at analysere fiktive tekster

  • at udtrykke sig fagligt og korrekt i mundtlig form

Kilde: colourbox.dk

Forforståelse

Holdøvelse (5 min)

Genrer er en form for kasse eller ramme, som vi bruger til at kategorisere de tekster, vi møder. Du skal nu lave en øvelse, der træner din genreforståelse.

Gør følgende:

  • Brug 2 minutter på at overveje, hvor mange genrer du kender. Det kan være genrer, du har mødt i danskundervisningen, dine andre fag, i medierne eller måske i din fritid.

  • Skriv så mange ned, du overhovedet kan komme i tanke om. Måske kan du komme op på 5 - måske 15?

  • Nu laver vi en fælles brainstorm på Dansk A. Du skal vælge en af de genrer, du har skrevet ned, og dele den i vores fælles brainstorm. Bagefter vil du kunne se, hvad de andre kursister har tænkt på.

Fagligt stof

Vi skal i denne lektion arbejde med en række tekster. Her får du bare en oversigt, og teksterne vil blive præsenteret for dig løbende, som du skal arbejde dem:

Fra "Begreb om dansk":

  • Fakta og fiktion, p282

  • Fiktive tekster og fiktionskoder, p280

Simon Ø. Andreassen: "Solmodellen: Introduktion til analyse og fortolkning" (video)

Solveig Bennike m.fl.: "Forholdet mellem tekst og læser" fra "Faglige forbindelser", side 166-67

Christina Hesselholdt: "Månestrålesofaen" (1998)

Læsning

Her i danskfaget skal du læse en del teoretisk stof, og det gør vi typisk i iBøger fra forlaget Systime. Du skal nu til at læse om fiktive tekster og genrer i den første af de iBøger, vi bruger på kurset.

Læs kapitlerne "Fakta og fiktion" og "Fiktive tekster og fiktionskoder" i iBogen "Begreb om dansk" på Systimes hjemmeside.

Du kan finde teksterne på to måder:

  1. Log ind på Systimes hjemmeside (www.systime.dk), og gå ind under "min konto" i dropdown-menuen ude til højre. Søg på "Begreb om dansk", vælg bogen, og søg på sideangivelserne (p174 og p172)

  2. Klik på linket ude til højre, følg omdirigeringen videre, og klik på "log ind", når du er kommet frem til Systime.

Læs det hele på begge sider, og spring opgaverne over.

Oversigt over hovedgenrerne:

Skema_genreoversigt.JPG

Læsning

Når vi analyserer, bryder vi en tekst ned i de dele, den består af. Det kan eksempelvis være genre og billedsprog. Når vi fortolker, forsøger vi at samle delene igen til en helhed. Dette kan beskrives i solmodellen.

Se nu videoen om solmodellen.

Simon Ø. Andreasen: "Solmodellen: Introduktion til analyse og fortolkning"

Læsning

Nu er du næsten klar til at prøve at analysere selv. Den tekst, du skal analysere og fortolke, er en åben tekst, som er fyldt med tomme pladser. Det betyder, at der er huller i fortællingen, som umiddelbart ikke giver mening, og det er dit arbejde at forsøge at fylde de tomme pladser ud.

Læs den korte tekst om forholdet mellem tekst og læser.

Opgave

Du skal nu til at lave din første danskfaglige aflevering. Du skal analysere og fortolke Christina Hesselholdts "Månestrålesofaen" (1998).

Fremgangsmåde

Læs teksten flere gange. Noter imens du læser, hvad der undrer dig, og hvad du mener, er det centrale i teksten.

Opgave

Besvar nu følgende spørgsmål:

  • Hvilken genre tilhører teksten? Er der flere mulige svar?

  • Hvad er handlingen i teksten?

  • Hvordan er stemningen i teksten?

  • Hvem fortæller, og hvordan fortælles der?

  • Er der billedsprog i teksten? Hvordan bruges det?

  • Hvordan vil du fortolke teksten?

Overvej til sidst, hvordan de enkelte punkter er med til at kommunikere tekstens budskab - altså hvordan de enkelte dele i teksten spiller sammen i helheden. Det er sådan, man analyserer!

Aflevering

Denne opgave skal afleveres som en samtale med din lærer via telefonen eller Hangout. Du skal lave en aftale med din lærer, så vi kan tales ved om lektionen. Det er en løs snak om det, du har fundet ud af, så du kan få feedback på dit arbejde. Vi plejer også at snakke om det videre forløb her på Dansk A.

Vi tales ved!

Christina Hesselholdt. Kilde: forfatterweb.dk

Evaluering

Refleksion (10 min)

Prøv at sætte nogle ord på din første samtale i Dansk A:

  • Hvilken oplevelse havde du med at være fjernkursist og pludselig skulle tale med din lærer på tomandshånd?

  • Hvad fik du ud af det?

Her i fjernundervisningen bliver din studieaktivitet vurderet på de produkter, du afleverer, men læring er i virkeligheden en proces. Noter derfor ned, hvad du fik ud af samtalen, og hvad du kan gøre bedre næste gang. Det bør du altid gøre, for på den måde udvikler du dig hele tiden.